Leren door vragen te stellen


PEERTEST is een webapp waarin leerlingen in lager, voortgezet en hoger onderwijs elkaar vragen kunnen stellen over wat ze op dat moment aan het leren zijn.

 

Het allerbelangrijkste wat PEERTEST doet is het mogelijk maken dat leerlingen zelf vragen bedenken. Leerlingen moeten hierdoor stilstaan bij wat voor hen betekenisvol is, welke stof relevant is en welke niet, wat het niveau van hun medeleerlingen is, waar een goed antwoord aan moet voldoen, et cetera. 

 

PEERTEST is bedacht door Sam de Vlieger. Sam werkt op een middelbare school (MHV Pantarijn) in Wageningen en geeft economie en filosofie. De ontwikkeling van PEERTEST is begonnen in de les toen hij een manier zocht om leerlingen een toets te laten maken en ook elkaars antwoorden na te kijken. In 2019 heeft hij financiële ondersteuning van de Radboud Universiteit Nijmegen ontvangen. Nu werkt hij samen met Jochem Gerritsen om PEERTEST verder te ontwikkelen en te verspreiden zodat er meer praktijken ontstaan waarin leerlingen de vragen bedenken!